مقاله | روشی برای سنجش قدرت هوش مصنوعی

ایگلمن حدودا چند روز پیش یه مقاله ای داد که در اون بررسی میکرد روش هایی که برای مقایسه intelligence بین انسان و هوش مصنوعی رو .

این مقاله چند تا از سوال ها رو برام حل کرد برای همین گفتم نوشتنش شاید مفید باشه.

اینکه ما چه زمان میگیم هوش مصنوعی به سطح انسان رسیده؟ الان هوش مصنوعی در چه لولیه؟ رده بندی این قضیه به چه شکلی بوده و در آینده به چه شکلی باید باشه؟

turing test

alan turing ریاضی دان در 1950 برای سنجش قدرت هوش مصنوعی ازمایشی رو پیشنهاد کرد به این شکل که در دو اتاق مجزا یک هوش مصنوعی و یک انسان قرار میدادند و هر وقت قدرت هوش مصنوعی به اندازه میرسید که انسان نتونه فرق بین صحبت های هوش مصنوعی و انسان رو تشخیص بده نتیجه میگرفتند که هوش مصنوعی به قدرت هوشی انسان دست پیدا کرده.

ولی این روش نقد هایی بهش وارده. امروز هوش مصنوعی به این سطح رسیده ولی آیا به این معنیه که هوش مصنوعی به سطح انسان دست پیدا کرده؟ نه

این آزمایش به روش دست پیدا کردن هوش مصنوعی به این تسلط زبانی رو نادیده میگیره. امروزه هوش مصنوعی میتونه با بررسی متون ساختار زبان رو یاد بگیره و بتونه حدس های نسبتا دقیقی از اینکه باید بعد از یه لغت کدوم رو بیاره داشته باشه. ولی بحث خلاقیت توش مطرح نیست و بحث اینکه بتونه از یه نگاه بالاتری به متون نگاه کنه و صرفا به دنبال کلمات مجزا نباشه.

هنوز هوش مصنوعی نمیتونه به داستان سرایی به پردازه . احتمالا میتونه داستان هایی رو سر هم کنه ولی این سر هم کردن هنوز به سطحی که انسان باهاش ادبیات رو خلق میکنه نرسیده. اساسا به این دلیل که الگوریتمش نمیتونه یک متن رو به صورت کلیتی در نطر بگیره. ایگلمن اعتقاد داره که هوش مصنوعی زبانی که الان داریم نمیتونه به داستان به صورت یک کل نگاه کنه و تنها داره جز ها رو کنار هم قرار میده

پس این تست هم نمیتونه به صورت دقیق این مقایسه رو انجام بده

lovelace test

این تست بر اساس گفته یه ریاضی دانه قرن 19 یه که گفته بود:

only when computers originate things should they be beliveed to have mind

برای این تست هوش مصنوعی بایستی بتونه یک قطعه هنری یا یک نوول بنویسه. ولی یک مشکل عمده این تست داره اونم نحوه رسیدن به این قطعه هنریه. ما تو بررسی هنر سیر تکامل برامون مهم تر از اون اثره. بررسی یک نقاشی بدون بررسی نقاشی های دیگه اون نقاش و فضای اطرافش ارزش چندانی نداره.

و یجورایی این تست حتی با وجود موفقیت هوش مصنوعی فعلی در انجامش یه نتیجه کاذب از هوش واقعی رو ارائه میده.

تست پیشنهادی برای هوش مصنوعی

ایگلمن از یه روش پیشنهادی دیگه برای بررسی هوش مصنوعی میگه جایی که اکتشافات علمی توسط هوش مصنوعی نشون دهنده واقعیت هوش اونها میشه.

ایگلمن اکتشافات رو دو دسته میکنه

لول اول اکتشافات جاییه که هوش مصنوعی با بررسی فکت های موجود در جهان و کتب و متون علمی به یک نتیجه گیری میرسه این سطح رو با کمی اغماض میشه برای هوش مصنوعی قابل دسترسی دونست.

و این اون بخشیه که ما میتونیم خوشحال باشیم که هوش مصنوعی داره بهمون کمک میکنه. وقتی از هوش مصنوعی میپرسیم که کدوم انتی بیوتیک برای بیماری با این مشخصات مناسبتره اون میتونه بهتر از هر انسان دیگه ای با معیار های مشخص بهمون یک انتی بیوتیک رو پیشنهاد بده چون علم اینقدر وسعت یافته که دیگه هیچ انسانی تو بررسی متون علمی نمیتونه به قدرت هوش مصنوعی بررسه که هر متن موجود در جهانو هزاران بار خونده و میتونه فکت های اونا رو کنار هم قرار بده تا به یک نتیجه درست بررسه.

ولی باز هم این نیاز به همیاری یک انسان داره . انسانی که باید فکت هایی به جهان علم اضافه کنه و پارادایم های علمی رو تبیین کنه. باز ما باید معیار های اون انتی بیوتیک درست رو بهش بدیم و اینجاست که لول دوم اکتشافات و تست مورد نظر ایگلمن به وسط میاد.

برخی اکتشافات علمی از فکت های موجود به وجود نمیان مثلا یافته های انیشتین و داروین از فکت های موجود به صرف به وجود نیومده. اون ها به تخیل و خلاقیت نیاز داشتند که بتونند فراتر از چهارچوب علمی و پارادایم های غالب بر علم فکر کنند و به یه اکتضاف دست پیدا کنند. ایگلمن این رو لول دوم اکتشافات دونسته و میگه که وقتی هوش مصنوعی تونست به یه دنیایی پا بزاره که ما تا حالا توش پا نذاشتیم میتونیم بگیم که تونسته به intelligence در سطح انسان دست پیدا کنه

و این برای من به شخصه خیلی هیجان انگیزه. حساب کنید هوش مصنوعی میتونه با پیشرفت با اکتشافات جدید هر بار به یه انقلاب علمی بزرگ ما رو برسونه. روش های درمان جدید ، نگاهی جدید به فیزیک و ….

نتیجه گیری اخر مقاله میگه که هوش مصنوعی هنوز نتونسته به لول دوم اکتشافات بررسه و حتی بخش اول رو هم نمیتونه بی نقص اجرا کنه. ولی این پیشرفت غیر قابل انکاره و امیدوارم روزی بتونه به این سطح برسه.

امیدواری همراه با ترس از یک تکینگی حاصل برتری هوش مصنوعی نسبت به ما.

برای درک بهتر این تکینگی برنامه جادی توی تد رو پیشنهاد میکنم ببینید

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *